Toestemmingsvoorkeuren aanpassen

We gebruiken cookies om u te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. U vindt gedetailleerde informatie over alle cookies onder de relevante toestemmingscategorie hieronder.

De cookies die zijn gecategoriseerd als ‘Noodzakelijk’ worden in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfuncties van de site.... 

Altijd actief

Noodzakelijke cookies zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier.Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.

Geen cookies om weer te geven.

Functionele cookies helpen bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.

Geen cookies om weer te geven.

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over de statistieken van het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.

Geen cookies om weer te geven.

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Geen cookies om weer te geven.

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bezorgen op basis van de eerder bezochte pagina's en om de effectiviteit van de advertentiecampagne te analyseren.

Geen cookies om weer te geven.

Tramstation Gorssel

1926 Gemeentelijk monument

De Tramweg Maatschappij Zutphen-Emmerich, die in 1900 was opgericht en gevestigd in Doetinchem, exploiteerde vanaf 1902 een stoomtramdienst die een groot aantal Achterhoekse dorpen en steden met elkaar verbond. Met de aanleg was op 23 november 1901 begonnen en de feestelijke opening van het eerste, 37 km lange gedeelte van de lijn tussen Zutphen en ’s-Heerenberg vond plaats op 10 september 1902. Pas in 1909 kon het resterende stuk naar het treinstation van Emmerich worden opgeleverd. Na jaren van soebatten over tracékeuze en financiering kon de lijn in 1926 worden verlengd naar Deventer. Het tracé liep via de Mettray en Quatre Bras en de hoofdweg naar Deventer langs Gorssel. Het was in 1926 één van de laatste interlokale tramlijnen die nog zouden worden geopend. Door de toenemende concurrentie van de autobusdiensten werden in de jaren dertig vele tramlijnen opgeheven. De lijn tussen Zutphen en Deventer functioneerde nog tot 1944.

Het tramstation in Gorssel, gebouwd in 1926, herinnert nog aan het stoomtramverleden van deze regio. Het is een opvallend gebouw, opgetrokken in een voor die dagen al tamelijk ongebruikelijk geworden chaletstijl, die goed aansluit bij de rustieke groene omgeving. De gevels zijn in vakwerk uitgevoerd. De aan de vroegere spoorzijde ver overstekende kap rust op houten kolommen. Ook de topgevels zijn in vakwerk uitgevoerd en bovendien voorzien van sierspanten.

In 2011 is het Gorsselse tramhuis gerestaureerd en uitgebreid. Het dient als onderkomen voor de Oudheidkundige Vereniging De Elf Marken.