Toestemmingsvoorkeuren aanpassen

We gebruiken cookies om u te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. U vindt gedetailleerde informatie over alle cookies onder de relevante toestemmingscategorie hieronder.

De cookies die zijn gecategoriseerd als ‘Noodzakelijk’ worden in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfuncties van de site.... 

Altijd actief

Noodzakelijke cookies zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier.Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.

Geen cookies om weer te geven.

Functionele cookies helpen bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.

Geen cookies om weer te geven.

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over de statistieken van het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.

Geen cookies om weer te geven.

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Geen cookies om weer te geven.

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bezorgen op basis van de eerder bezochte pagina's en om de effectiviteit van de advertentiecampagne te analyseren.

Geen cookies om weer te geven.

Station Lochem

Op 1 november 1865 werd staatsspoorlijn D van Zutphen naar Hengelo in gebruik genomen. De stoomtrein kon het station van Lochem binnenrijden.

Stoomtrein bij station Lochem

Stoom, als aandrijfkracht, kwam aan het eind van de 18e eeuw in Engeland als geroepen. Nu konden, bij een groeiende bevolking, producten sneller en in grotere hoeveelheden gemaakt worden. Stoom en staal samen maakten spoorwegen mogelijk. Zo konden met de trein veel grotere lasten over flinke afstanden vervoerd worden. Daar moesten ondernemers toch van watertanden?

Station Lochem

De Nederlandse overheid dacht dat ook en liet het toepassen van stoom over aan particulier initiatief. In fabrieken lukte dat best, maar bij de trein schoot het niet op. De eerste trein reed wel vanaf 20 september 1839 tussen Amsterdam en Haarlem, maar daarna lieten de particulieren het afweten. Rond 1860 besloot de staat de spoorlijnen zelf aan te leggen en spoorbruggen over de grote rivieren te bouwen. Particulieren moesten de diensten op het spoor gaan exploiteren. Dat werd in 1865 ingevuld voor de lijn Zutphen-Hengelo door de particuliere spoorwegmaatschappij, de Staatsspoorwegen.

Blauwe Engel

Tot 1999 hebben de Staatsspoorwegen – vanaf 1917 opgegaan in de Nederlandsche Spoorwegen – de lijn Zutphen – Hengelo geëxploiteerd. Eerst met stoomtreinen en later met diesels: ‘de Blauwe Engel’. In 1999 werd door Brusselse marktwerking deze lijn, met alle andere Achterhoekse lijnen, aanbesteed. Sindsdien wordt de lijn geëxploiteerd door Syntus, ontstaan uit de Achterhoekse trammaatschappijen. Sinds Syntus onderdeel is geworden van het Franse Keolis en sinds vervolgens Arriva de concessie heeft overgenomen hebben de treinen hun zoveelste gedaanteverandering ondergaan.

Het stationsgebouw van Lochem werd gebouwd in 1863 en geopend in 1865. De architect van het gebouw was K.H. van Brederode. Bij een verbouwing in 1879 werd de rechtervleugel verdubbeld en in 1902 werd aan beide zijden van het gebouw een vleugel toegevoegd. De stationsgebouwen werden volgens standaardmodellen gebouwd, in Lochem type SS 4e klasse.

Bouwtekening Stations

Het station moest buiten het overstromingsgebied van de regelmatig overstromende Berkel gebouwd worden. Dat was een probleem. Baron van Nagell van Ampsen had een oplossing. Hij bood een stuk grond op zijn landgoed gratis aan voor de bouw. Zo kon hij heel gemakkelijk zijn familie en relaties van het min of meer ‘eigen’ station halen. Misschien kon het wel ‘Station Ampsen’ gaan heten. Maar die vlieger ging niet op.

Behalve de doorgaande sporen omvatte het emplacement ook een aantal opstel- en rangeersporen voor goederenwagons. Via een draaischijf gingen er zelfs sporen naar de nabijgelegen houthandel Markerink, aan de overkant van de Stationsweg.