Toestemmingsvoorkeuren aanpassen

We gebruiken cookies om u te helpen efficiënt te navigeren en bepaalde functies uit te voeren. U vindt gedetailleerde informatie over alle cookies onder de relevante toestemmingscategorie hieronder.

De cookies die zijn gecategoriseerd als ‘Noodzakelijk’ worden in uw browser opgeslagen omdat ze essentieel zijn voor het inschakelen van de basisfuncties van de site.... 

Altijd actief

Noodzakelijke cookies zijn cruciaal voor de basisfuncties van de website en zonder deze werkt de website niet op de beoogde manier.Deze cookies slaan geen persoonlijk identificeerbare gegevens op.

Geen cookies om weer te geven.

Functionele cookies helpen bepaalde functionaliteiten uit te voeren, zoals het delen van de inhoud van de website op sociale mediaplatforms, het verzamelen van feedback en andere functies van derden.

Geen cookies om weer te geven.

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met de website. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over de statistieken van het aantal bezoekers, het bouncepercentage, de verkeersbron, enz.

Geen cookies om weer te geven.

Prestatiecookies worden gebruikt om de belangrijkste prestatie-indexen van de website te begrijpen en te analyseren, wat helpt bij het leveren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers.

Geen cookies om weer te geven.

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers gepersonaliseerde advertenties te bezorgen op basis van de eerder bezochte pagina's en om de effectiviteit van de advertentiecampagne te analyseren.

Geen cookies om weer te geven.

Parkeren op de Kleine Markt

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog werd de auto hét symbool van mobiliteit en bewegingsvrijheid, een luxegoed dat uiteindelijk binnen vrijwel ieders handbereik kwam. “In deze jaren verovert de auto niet alleen de harten van de consument, maar ook het stads- en straatbeeld”, zo kunnen we lezen in het boekje Lochem 1945-1970, Beelden van een kleine landstad in de nieuwe tijd. (Zaltbommel 2007) “De Lochemse marktpleinen veranderen van idyllische verstilde stadsruimten in zakelijke parkeerterreinen”.

Kenmerkend voor de tijd van de wederopbouw is het positivisme waarmee de vooruitgang werd benaderd. Al het “blik” op straat was een teken van welvaart, van bedrijvigheid en grenzeloze mogelijkheden.
Geen wonder dat drukke verkeersknooppunten, busstations en met geparkeerde auto’s bezaaide pleinen zonder schroom ook op ansichtkaarten zijn afgebeeld. Op de hierbij afgebeelde ansichten van de ‘Kleine Markt” in Lochem strijden de oude gevels aan het plein met de moderne automobielen om aandacht. Beide kaarten zijn rond 1950-1955 uitgegeven door Hotel ’t Zwijnshoofd, dat hiermee waarschijnlijk gelijk wilde aantonen, dat het naast een prominente plek in het stadscentrum ook over een ruime parkeergelegenheid beschikte.
Inmiddels is het stadsbeeld behoorlijk veranderd: de panden van de Rotterdamsche Bank en Hotel ’t Zwijnshoofd zijn door nieuwbouw vervangen en het pleintje is teruggegeven aan de voetgangers en terrasbezoekers.