Lochems Popfestival
Tussen 1968 en 1986 vond elk jaar met Hemelvaart een popfestval plaats in het Openluchttheater in Lochem. De eerste Popmeeting sloot aan bij het traditionele dauwtrappen. Aanvang om 9 uur, de toegangsprijs was 3,50 gulden, een flesje bier kostte een piek. Er kwamen 2000 bezoekers en er stond één toilet. Joost en Paul Carlier en hun helpers deden alles zelf.
Uit het persoonlijk archief van Joost Carlier heeft het Historisch Genootschap affiches van veel edities in bezit.
Posters vormgeven, drukken, podia en geluidstorens bouwen van hout en bouwmateriaal. Ze knoopten versterkers en boxen aan elkaar zodat er iets ontstond dat op een geluidsinstallatie leek.
Maar het was een groot succes. En of het allemaal netjes was? Het weer was goed, Het theater lag midden in de bossen van de Paasberg. De sfeer van Flower Power hing al in de lucht, nog vóór Woodstock en Kralingen. In Lochem dacht men er het zijne van, maar vond men het ook wel mooi dat er daar zoiets groots aan de gang was.
Want ‘groots’ werd het zeker, als je bijvoorbeeld de lijst van artiesten ziet die in de loop der jaren op Hemelvaartsdag in Lochem hebben opgetreden: The Clash, The Kinks, John Mayall, The Flying Burrito Brothers, Procol Harum en Fairport Convention. En Nederlandse bands als Cuby & The Blizzards, Herman Brood, Rob Hoeke en de Golden Earring. Met als extra bijzonderheid vanaf 1975 de regionale ontdekking Normaal. Met als voorman ene Benny Jolink die ooit via de zussen Carlier was geïntroduceerd als ontwerper van de affiches en als spreekstalmeester.
Hemelvaartsdag 8 mei 1975 werd popgroep Normaal geboren.
Tijdens het popfestival in het Lochems openluchttheater brengen de muzikanten van deze groep op advies van organisator Carlier voor het eerst pop in hun eigen dialect. Joost wordt hun manager en bedenkt een publiciteitsplan. Een en ander leidt tot hun doorbraak, en dat draagt weer bij aan de erkenning van het Achterhoeks en het zelfbewustzijn van de Achterhoekers. Sindsdien maken die een eretitel van het denigrerende ‘boeren’.
De bezetting bestond uit Bennie Jolink, Ferdi Jolij, Jan Manschot en Willem van Dijk. Van Dijk werd niet veel later vervangen door Willem Terhorst, die in het Lochemse publiek aanwezig was.
‘Maar het eigenaardigste van deze voorstelling is dat ‘Boozin’ Bennie met zijn viermansband niet zomaar gezellige rockers en bluesers speelt, nee, deze Hummelose tekenleraar deelt het publiek zijn vreugden en pijnen mee in onvervalst, voor velen onweerstaanbaar maar voor enkelen ook onverstaanbaar Gelders dialect. Het valt me op hoe smeuïg de teksten klinken bij muziek die nu eens niet per definitie folk moet zijn, hoe sappig de zinnen eruit komen, hoe expressief en echt ze klinken. Als je dit in Algemeen Nederlands zou willen doen, zou het belachelijk klinken.’ Recensent Muziekblad OOR in 1975
Bennie Jolink is onbetwist de spraakmaker en smaakmaker van Normaal.
Tot die dag had de prille band vooral Engelse teksten voor zijn nummers. Maar als Jolink de tekst ‘Ik zat laatst te schijten op de plee’ door de microfoon laat schallen schrijft hij geschiedenis. Hij heeft, in zijn eigen woorden, het publiek ‘bij de kloten’.
Na het legendarische optreden Lochem wordt aan een weloverwogen ruig imago gebouwd, waarin het leven in de Achterhoek in alle aspecten wordt bezongen. Een roemrucht optreden bij TopPop doet in 1977 de rest en Normaal scoort meerdere hits met ‘Oerend Hard’, ‘Alie’ en ‘Ik bun maar een eenvoudige boeren lul’.
Joost Carlier leerde al doende steeds meer over hoe je een evenement moet organiseren. Hoe je snel en degelijk een podium opzet, hoe je de catering moet regelen zonder te grote financiële risico’s, hoe de medewerkers kunnen communiceren, kortom alles wat – naast de muzikale inhoud – een festival tot een succes maakt. Ook het gebrekkige sanitair tijdens de eerste Popmeeting was Carlier altijd blijven bezighouden. Met zijn evenementenbedrijf ontwikkelde hij een mobiel urinoir dat inmiddels over de hele wereld bij evenementen te vinden is.
Tussen 1968 en 1986 groeide het Lochems Popfestival uit zijn voegen. Omwonenden vonden dat het echt niet langer kon en de gemeente besloot dat het niet meer verantwoord was om zoveel mensen bij elkaar te laten komen in het Lochemse Openluchttheater. Voor Carlier was dit het moment om het over een andere boeg te gooien. Het 20e Lochemfestival vond in 1987 plaats in de Goffertpark in Nijmegen. Met Tina Turner en UB 40.
In samenwerking met concertorganisator MOJO organiseerde Carlier de jaren hierna zeker 60 grote popconcerten van alle groten der aarde. (o.a. Rolling Stones, Pink Floyd, AC/DC, David Bowie)
In plaats van Het Lochem Festival zette hij een nieuw festival in de polder op, nu onder de naam Lowlands. Een driedaags totaal festival dat al snel naar de 70.000 bezoekers groeide. Hijzelf richtte zich daarbij steeds meer alleen nog op de facilitaire dienstverlening bij zulke grote evenementen. En in Lochem is een hele bedrijfstak ontstaan van podiumbouwers, facilitaire ondersteuners, verhuurders en evenementen-organisatoren. Niet allemaal met Joost Carlier als initiator, maar wel als inspirator.